Kategorie w sportach sylwetkowych kobiet

Popularność sportów sylwetkowych rozpoczęła federacja IFBB – International Federation of Bodybuilding and Fitness. Jej założycielami byli bracia Joe i Ben Weider . Sporty sylwetkowe wymagają od zawodników dużej wiedzy nie tylko z zakresu treningu, ale także dietetyki oraz suplementacji. Kluczową rolę podczas przygotowań odgrywa również znajomość własnego organizmu, czyli świadomość jakie metody treningowe i żywieniowe najlepiej wpływają na nasz organizm, a tym samym przybliżają nas do osiągnięcia formy startowej. W końcowej fazie przygotowań ważny jest proces diurezy, czyli odwodnienia organizmu w mniejszym, bądź większym stopniu w zależności od kategorii, w jakiej chcemy wystartować.  Szczególne miejsce w procesie przygotowań zajmuje również prezencja sceniczna. Można być świetnie przygotowanym zawodnikiem, ale nieumiejętność zaprezentowania swoich atutów na scenie wiąże się automatycznie z niższą oceną sędziowską. Szczególnie ważna prezentacja sylwetki jest w kategoriach kobiecych, gdzie przywiązuje się większą uwagę niż w przypadku kulturystyki mężczyzn np. na sposób poruszania się po scenie ( w specjalnie przeznaczonych do tego szpilkach startowych ). Oprócz formy startowej istotne są również : umiejętność pozowania , czyli zaprezentowanie sylwetki we wszystkich pozach obowiązkowych; pewność siebie i uśmiech,  a nawet fryzura oraz makijaż. Do obowiązku zawodnika należy także nałożenie bronzera startowego, który przy mocnym oświetleniu scenicznym dodatkowo eksponuje mięśnie.  

W poniższym artykule scharakteryzuję krótko poszczególne kategorie kobiece. 

Na zawodach sportów sylwetkowych kobiet wyróżnić można kilka kategorii : Fitness Kobiet, Bikini Fitness, Welness Fitness ( Nowa kategoria ), Fitness Sylwetkowy Kobiet oraz Fitness Atletyczne Kobiet. Wyróżniamy również podział na różne kategorie wzrostowe, co jest bardziej sprawiedliwe, gdyż zawodniczce o niższym wzroście często łatwiej jest zbudować kompletną sylwetkę. W każdej z powyższych kategorii szczególnie ważne są proporcje ciała: pionowe i poziome. Chodzi tutaj o odpowiedni stosunek długości nóg do długości tułowia oraz w przypadku proporcji poziomych odpowiednia szerokość kości obojczykowych ( barków ) w stosunku do talii i do bioder. Cała sylwetka powinna wyglądać harmonijnie i estetycznie. Proporcje w głównej mierze uwarunkowane są genetycznie. Ciężką pracą  i skrupulatnym budowaniem masy mięśniowej można oczywiście je poprawiać, jednak zawodnik obdarzony „lepszym genem” ma dużo większe szanse przebicia i zajmowania najwyższych lokat. Korzystniej jest poprawiać coś, co już jest dobre, niż budować coś z niczego. Jesteśmy w stanie zrobić „rekompozycję” sylwetki treningiem i dietą polegającą na stopniowej utracie tkanki tłuszczowej oraz na zwiększaniu masy mięśniowej odpowiednich partii.  Można zbudować nogi, poprawić szerokość pleców, „odsłonić” to, co już zbudowaliśmy, natomiast nie jesteśmy w stanie zmienić naszego układu kostnego. 

  • Fitness Kobiet – ta kategoria jest o tyle wyjątkowa, że nie tylko ocenia się wygląd, ale także sprawność. Zawodniczki prezentują swoje umiejętności akrobatyczne w krótkim układzie dowolnym, a następnie porównywane są do siebie pod względem wyglądu sylwetek w pozach obowiązkowych.
  • Bikini Fitness – kategoria na chwilę obecną najbardziej oblegana i rozpowszechniona w ostatnich latach . Liczą się jak wszędzie proporcje ciała, nieznaczna masa mięśniowa, odtłuszczenie i odwodnienie delikatne i kobiece . Nie wymagana jest ponadprzeciętna separacja mięśni. Agnieszka Świtalska Nawrocka – zawodniczka i  sędzia IFBB pięknie zdefiniowała Bikini: „ Wytrenowane i ukształtowane świadomie ciało, z akcentem na atuty kobiecości, plus uroda, wdzięk i niestandardowa osobowość sceniczna, którą udaje się odnaleźć niektórym zawodniczkom, to prawdziwe Bikini Fitness”. 
  • Welness Fitness – dopuszczalna większa masa mięśniowa niż w przypadku Bikini, tutaj  szczególna szansę mają zaistnieć kobiety o sylwetce typu „gruszka”. Kładzie się nacisk na pełniejsze kształty: bardziej rozbudowane nogi i mocno rozwinięte mięśnie pośladkowe ( w stylu brazylijskim ), wąską talię. Sylwetka powinna być umięśniona, z małym procentem tkanki tłuszczowej, jednak bez nadmiernej definicji,  nadal mieszcząca się w kanonach kobiecości. Niektórzy twierdzą, że welness przypomina połączenie fitness sylwetkowego i bikini fitness. 
  • Fitness sylwetkowy kobiet – najwyżej oceniane są zawodniczki o pięknie wyrzeźbionej i umięśnionej sylwetce. Poziom odtłuszczenia i odwodnienia powinien być bardziej widoczny, niż w przypadku bikini czy welness. Dopuszczalna nieco większa masa i definicja mięśnia. Różnice widać także w pozowaniu, które jest bardziej klasyczne.
  • Fitness Atletyczny Kobiet – „najcięższa” z kobiecych kategorii, dopuszczalna jest większa masa mięśniowa i jeszcze wyższy poziom odtłuszczenia sylwetki. Cytując artykuł ze strony Polskiego Związku Kulturystyki i  Fitness atletyczny przeznaczony jest dla kobiet preferujących, w przeciwieństwie do byłych kulturystek, lżej umięśnioną, ale nadal wyczynowo i estetycznie zbudowaną sylwetkę.

 

Autorka tekstu: Klaudia Stachura – trener personalny.