Oddech podczas ćwiczeń – jak robić to prawidłowo? Sprawdź!
oddech podczas ćwiczeń jak robić to prawidłowo

Oddech podczas ćwiczeń – jak robić to prawidłowo?

Jak oddychać podczas ćwiczeń? Jakich błędów unikać? I dlaczego tak w ogóle trzeba pilnować prawidłowego oddychania w trakcie treningu? Przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Jak oddychać podczas ćwiczeń?

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś/aś się, jak oddychać podczas ćwiczeń – punkt dla Ciebie! Jakość treningu (i późniejsze efekty) nie zależy bowiem wyłącznie od samych obciążeń i techniki. Oddech, bo o nim będzie w tym wpisie mowa, to niemniej istotny czynnik, który przekłada się na uzyskiwane wyniki, ale również samopoczucie w trakcie wykonywanych ćwiczeń. Zanim skupimy się jednak na tym, jak oddychać podczas ćwiczeń i jakich błędów kategorycznie unikać, kilka słów na temat samego oddechu.

Oddychanie to czynność na tyle naturalna, że bardzo często w ogóle o niej nie myślimy. Innymi słowy, zapominamy, że oddychamy – przez co często okazuje się, że nawet na co dzień nie robimy tego dobrze. Po części trudno temu się dziwić – oddychanie jest zautomatyzowane i kontrolowane przez ośrodek oddechowy ulokowany w pniu mózgu. Warto jednak zdać sobie z potencjału, jaki w nim drzemie. Oddech jest bowiem niezwykle istotny w szczególności podczas wykonywania ćwiczeń.

Dlaczego prawidłowy oddech podczas ćwiczeń jest ważny?

Oddychanie to proces fizjologiczny (a w zasadzie zespół procesów), w trakcie którego organizm samoczynnie doprowadza do wymiany gazów oddechowych ze środowiskiem. Wymiana ta pozwala na uzyskanie użytecznej biologicznie energii, która zasila każdą komórkę. Tlen dostarczany jest oczywiście także i do pracujących mięśni – stąd też to, jak oddychamy podczas ćwiczeń, ma ogromne przełożenie na naszą wydolność i generowaną siłę. Nieprawidłowy oddech może wręcz sprawiać, że niektóre ćwiczenia mogą wydawać się trudniejsze! Utrzymanie właściwej techniki oddechu istotne jest również z uwagi na fakt, że to właśnie oddech pomaga w zachowaniu równowagi wewnętrznej organizmu.

Szukasz dla siebie nowej siłowni w Katowicach? Poznaj ofertę Gym For You!

W temacie wpisu o tym, jak oddychać podczas ćwiczeń, nie można nie wspomnieć o błędach. Jednym z najczęstszych, a zarazem najbardziej niekorzystnych, jest wstrzymywanie oddechu w czasie największego wysiłku. Prowadzi to do kumulacji dwutlenku węgla w newralgicznym momencie, co z kolei może skutkować wzrostem ciśnienia krwi oraz ciśnienia w klatce piersiowe, a nawet ograniczyć dopływ krwi do mózgu – co jest szczególnie niebezpieczne!

Oddychanie podczas treningu – jak robić to prawidłowo?

W takim razie, jak prawidłowo oddychać podczas ćwiczeń? Istnieją różne techniki oddychania. Jedną z bardziej popularnych i zalecanych również dla osób początkujących jest oddychanie w ekscentrycznej i koncentrycznej fazie ruchu:

  • Faza ekscentryczna – w trakcie rozciągania mięśni (np. przy opuszczaniu sztangi czy ruchu w dół w przysiadzie) następuje powolny wdech powietrza nosem, co pozwala na optymalne dotlenienie mięśni w czasie rozciągania,
  • Faza koncentryczna – w trakcie skracania mięśni (np. przy wypychaniu sztangi czy ruchu w górę w przysiadzie) następuje wydech powietrza, co pozwala na maksymalne wykorzystanie skumulowanej energii w mięśniach.

Oddychanie podczas ćwiczeń to jeden z ważniejszych aspektów treningu. Utrzymywanie prawidłowej techniki przekłada się bezpośrednio na jego jakość – zarówno generowaną siłę, jak i późniejsze efekty pracy. Mamy nadzieję, że ten wpis okazał się dla Ciebie pomocny i wiesz już, jak oddychać podczas ćwiczeń. Do zobaczenia na siłowni!